Je tam sex, co víc chceš... aneb malé zamyšlení nad erotickými romány

20. července 2013 v 19:57 | Abyss |  K zamyšlení... | Je na tom něco mezi nebem a zemí

Sex, sex, sex, sex, sex... to jen tak na úvod, pro ty, kteří se při vyslovení tohoto slova hned složí či opupínkují - aby to měli rychle za sebou ;) Nikdy jsem erotickou literaturu nevyhledávala, jednoduše tohle asi nebylo psáno pro mě. Nechávám tenhle literární žánr v poklidu plynout kolem a někdy do těchto vod jednoduše vkročím - především díky urban fantasy či paranormálním romancím.
Sex ale není to, co má pro mě nějakou směrodatnou hodnotu s ohledem na kvalitu knihy. Samozřejmě může být popsaný neuvěřitelně hloupě a proto tak bude působit i celá kniha - od samého smání pak člověk zažije pěkné bolesti břicha - ale jinak je vždycky důležitější děj - příběh. Pokud vám tedy nejde o něco jiného. Hmm. Ale upřímně... vtipná mi přijde velká většina sexuálních scén a hlavně ta případná božská označení pro "orgány touhy". Často čtu o tom, jak tohle ocení jen "zralé ženy", ale upřímně? Taková poznámka mě vždycky rozesměje ještě více.

Já už jsem toho hodně zažila. Vím jak se kola světa točí. Ty tohle ještě chápat nemůžeš.


Něco takového může mít navíc i tolik významů, že nikdy nevíte, co si z toho odnést. Přeci jen je jasné, že erotickou knihu nebudete přímo doporučovat dětem. Ale dnešní generace (naše generace) je již úplně někde jinde, než prababičky a pradědečkové v době, kdy bylo mnoho témat tabu. Stačí mrknou na film, zapnout televizi, zakázané ovoce už dnes skoro neexistuje. A vážně by mě zajímalo, kdo i přes ten "obrovský zákaz" nelezl každou možnou chvíli do části knihovny pro dospělé. Pravda, my jsme byli mnohem více odvázaní z toho, když nám paní knihovnice půjčila knihu od Stephena Kinga než nějakou tu červenou hoťárnu, ale princip zůstává stále stejný.
Takže co si mám pod tou "zralou ženou" představit? Jakmile má kniha nějaké "určena od", tak mám již snad právo ji hodnotit. Erotické romány neznamenají zase takové terno, aby mi někdo - oproti nějaké té klasice apod. - mohl říct: "Holka, tak tohle jsi prostě jen nepochopila".
A kor když něco takového napíše třeba i člověk do třicítky... pokud to v té chvíli nemá čistě informační rámec, a že to poznat je, působí to na mě trochu povýšeným dojmem, jakoby se namísto knihy hodnotil sám čtenář.

Tahle kniha je naprosto úžasná, ale vám se líbit nebude, protože jste suchaři nevyzrálí!

Hrne se na kupičku erotických románů neopodstatněná kritika? O fantasy se už dnes nedá říci, že by ji lidé-neznalí házeli do špatného kouta. Je to vážně fajn, podívat se kolem sebe, jak moc se teď o fantasy i YA knihách mluví. Jasné, zase je tu naopak skupinka, která brblá, ale tak to bude vždycky a částečně jsem do toho zabředla už minule. Je ale třeba oddělat smysluplné názory od těch pouze subjektivních. Každému se líbí něco jiného a s tím je třeba přistupovat ke všemu. To co je na jednoho moc, může být pro druhého teprve začátek - krev a trhané vnitřnosti, bitky, popisné pasáže, ... a ano i sex.
Říct proto jednoduše - Oni to fakt dělali! Lidi, to bylo tááák moc nechutný, všude samej sex. - o knize, kde se ten hrozný sex má opravdu vyskytovat, je... no považte... trochu mimo mísu. Oproti tomu ale mnohem více často narážím na to, že někdo objektivně, byť samosebou stále dle vlastního názoru, zhodnotí erotický román a ostatní se pak na něj vrhají s tím, že co jiného čekal, je tam přeci sex. Čímž si fandové podkopávají židličku - ono snad ER nesmí se rovnat kvalitní?

Jmenuju se SexyKočička666 a sem fanda eroťáků - všechny pomlouvače roztrhám na cucky.

Erotický román a porno nejsou jedna a ta samá věc, i když se to dneska hodně míchá. Někde si to splete autor, jinde čtenář. A i je-li v knize sex, tak to není důvod pro to, aby byla kniha již úplně o ničem. Protože, správně - pořád je to především román. Proč by si tedy někdo nemohl zaplakat nad tím, že byl v knize jen a pouze samotinký sex, bez nějakého alespoň trochu chytlavého (když už ne třeba zrovna přímo chytrého) děje. Tyhle věci se mají vyvažovat a vzájemně se prolínat, ne si protiřečit tak, aby sex stavěl nepropustnou zeď kolem příběhu, který nakonec úplně zadusí.
Hlavním problémem eroťáku je, že se jim příliš mnoho odpouští a když pak jiný vystoupí z řady a poukáže na všechny ty šílenosti, je zase označován za nevyzrálého a nechápajícího. První díl Padesáti odstínů jsem nedočetla a proto jsem tuhle knihu na GR ani nehodnotila, knihu jsem už stihla i darovat... na jednu stranu mě láká zkusit něco jiného z ER, převažuje však stránka, které se do toho nechce. U urbanek totiž vždycky aspoň vím, že nějaký děj mě vážně čeká. Vím, že kvalitní erotické romány existují, ale nemám chuť je extra hledat... bohužel... to víte, nejsem dostatečně vyzrálá žena :D

Byla to pořádná kost. Nemohl z ní spustit zrak. Chtěl se jí zmocnit, musela být jenom jeho.
...a tak se rozběhl, chňapl po ni a už s ní pelášil domů, dneska si ten starý hafík pochutná.
 

12 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Kristie Kristie | Web | 20. července 2013 v 20:13 | Reagovat

Jop, to jsem si nedávno všimla, že si někdo postěžoval, že erotická kniha byla jen o sexu a hned dostal vynadáno, že to se přece dalo čekat. No... Jistě, že dalo, ale přece jenom, když čtu nějakou tu knížku, byť i tu erotickou, čekám, že aspoň nějaký ten děj mít bude. Takže se nedivím, když si někdo postěžuje, že tam žádný děj není. :-) A myslím, že ostatní by ho hned nemuseli kritizovat, vážně ne...
Já sama si nejsem jistá, jestli jsem četla čistokrevný erotický román. Jistě, čtu Bratrstvo černé dýky, kde je toho sexu habaděj, ale na druhou stranu je tam i nějaký ten děj (který je díl od dílu lepší a lepší, řekla bych). Ale to je zase paranormální romance, no. :-) Takže těžko říct, co bych na takový erotický román řekla já. :-)

2 PaPája PaPája | Web | 20. července 2013 v 20:24 | Reagovat

Ten závěr :D!
Erotický romány mi teda nevaděj, pokud mají opravdu nějaký ten děj.

3 Judit Judit | E-mail | Web | 20. července 2013 v 20:36 | Reagovat

Mňa väčšinou viac dokáže naštvať, ak sa niekto neustále sťažuje na erotické romány (hlavne na erotické scény), očividne aj slepý vidí, že to proste nie je jeho vkus ale AJ TAK bude dotyčný čítať jednu erotickú knihu za druhou a vo veľkom ich zhadzovať a vysmievať sa z nich. To mi pravidelne na GR zdvíha adrenalín :D

ALE. Ak niekto ohodnotí erotickú knihu ako nekvalitnú, alebo sa sťažuje, že tam na neho bolo príliš veľa sexu, tak mu za to predsa nevynadám, že sa do toho prd rozumie a nech si teda ide radšej ďalej čítať tie jeho detské leporelá. Pretože ako vravíš, to, že je kniha erotická ešte neznamená, že musí byť nekvalitná.

Čo ma teda asi irituje najviac, sú všelijaké náhodné statusy a výkriky do tmy, na ktoré po internete narážam a ktoré hádžu všetkých do jedného vreca a odsudzujú obrovskú skupinu ľudí bez toho, aby zvážili, kto má na svoje sťažnosti (v tomto konkrétnom prípade voči erotickým knihám) objektívny dôvod a kto si iba urobil hobby z kritizovania kníh.

4 Mundina Mundina | Web | 20. července 2013 v 20:43 | Reagovat

Ahoj, erotický romány čtu ráda, ale musí být dobře napsaná. Osobně si myslím,že každý si pod pojmem erotická kniha představí něco jiného,já jsem ráda když tam ten sex je, samozřejmě ne jako porno (ono je mezi tím dost tenká hranice), ale když je,jsem ráda.

Netuším zda jsi četla Padesát odstínů šedi (i druhý díl Padesát oddílů temnoty"), každopádně i když je to trošku od tématu, tak tyhle dvě knihy najsou svým obsahem nic jiného, než snaha vzrušit ženu při přečtení každého řádku. A ty absurdní situace! No pro mě naprostý propadák, s literaturou to nemá nic psolečného, lidé si je čtou jenom kvůli tomu osbahu. Jinak to nemá absolutně úroveň.

5 Cleo Cleo | Web | 20. července 2013 v 22:23 | Reagovat

To, že na to nejsme dost "zralé ženy" mě vždycky rozesměje. Myslím, že není špatné číst erotické romány, ale brala bych to spíš jako něco, co je spíš "slabostí" než znakem vyzrálosti :D

6 Míša Míša | E-mail | Web | 20. července 2013 v 22:24 | Reagovat

Já si vždycky vzpomenu na svoji recenzi na Božského bastarda, kterou jsem zveřejnila a chvilku potom se na facebooku jisté bloggerky objevil status o stěžování si na mnoho sexu v erotických románech, a že co ti lidi čekají. No pardon, ale já od erotického ROMÁNU čekám příběh a Božský bastard ho prostě nemá a basta :D Věř mi, že i 50 Shades má víc děje než tohle a to už je co říct. Navíc to psaly 2! Bože :D Nic proti erotickým románům, ale já čtu knihy kvůli ději, ne kvůli sexu na každé straně.

7 Kane Kane | Web | 20. července 2013 v 23:14 | Reagovat

No jo, děj, ten u Padesáti odstínů šedi trochu pokulhával. Pak to bylo o něco málo lepší. Vlastně by se to celé dalo asi shrnout do jedné knihy. Já nějaké "povolení od" ignoruji. V knihovně bych si ER nikdy nepůjčila, myslím, že bych byla jak rajče. :D Četla jsem zatím právě jen Padesát odstínů (tři díly) a zatím mi to stačilo. Děj to docela mělo (myslím, že mám na seznamu horší knihy, které neměly spatřit světla knihkupectví), takže mám teď měřítko hodnocení trochu jinde. Asi jsem tomu i hodně odpustila, od ER totiž nečekám nic jiného, než trochu pobavení. A ano, ten sex je někdy opravdu hodně vtipný. Stěžovat si na jeho množství mi přijde zvláštní - to je, jak kdybychom si stěžovali, že v knize o smrti všichni umírají. :D A nechápu, proč se to tolik řeší. Vždyť v tolika knihách je sex a nikdo se nad tím nepozastavuje. Co třeba knihy od LK? Tam je to o upírech a stejně je tam hned několik sexuálních scén. Někdo je zkrátka asi až moc přecitlivělý.

8 Kane Kane | Web | 20. července 2013 v 23:16 | Reagovat

[7]: Tím ale nechci říct, že by to mělo být jen o sexu. Děj je myslím mnohem důležitější. :)

9 Pavlikruza Pavlikruza | 21. července 2013 v 10:23 | Reagovat

Četl jsem jenom "erotický román: 50 odstínů a na 160. stránce jsem usoudil, želepší je vidět porno na internetu než tohle :D

10 Freckles Freckles | Web | 21. července 2013 v 14:15 | Reagovat

Mně zatím erotické romány všechny po nějaké době začaly nudit, popis sexu mi stačí jednou dvakrát a ne desetkrát těmi samými slovy :-D 50 shades jsem dočetla s přemáháním (to mi bylo čerstvých 18, tedy dle mého už nejsem zas tak mladá a naivní :-D), Bratrstvo černé dýky jsem vzdala po čtvrtém dílu (i když tam děje bylo dost, prostě mi to nesedlo), Božský bastard mě začal nudit po dvou pětinách a ještě že si to trošičku zachránil koncem... Prostě tohle není žánr pro mě.
Ovšem na druhou stranu mám jednu výtku vůči těm, co si na erotické romány stěžují - mám pocit, že když je někomu čtrnáct nebo méně, tak to prostě není pro něj; čtení takovéhle knížky si neužije, ať je sebelépe napsaná, a dá se předpokládat, že se mu ta kniha nebude líbit. I když nechci nikoho posílat číst leporela, každý dozrává jindy... ale prostě je určitý věk, pro který to je... nechci říct nevhodná... spíš literatura, u které se budou nudit, stejně jako já. Za sebe vím, že mě to (zatím) nebere, a prostě se těmhle knihám budu vyhýbat, ať mají sebenadšenější recenze a doufám, že ti, kterým to nesedne, udělají to samé a nebudou tvrdohlavě dál číst a shazovat tenhle žánr jen aby se neřeklo - jak píše Judit. :-)

11 mrs.FIX mrs.FIX | 21. července 2013 v 17:52 | Reagovat

Posledné "odstavec" nebo jak to nazvat, mě dostal. :D
Pěkně napsaný článek a určitě s tebou ve většině souhlasím. Především se držím věty, kterou si sama napsala: Nechávám tenhle literární žánr v poklidu plynout kolem ...

12 laurdes laurdes | E-mail | Web | 21. července 2013 v 23:20 | Reagovat

Ke článku se nebudu moc vyjadřovat, sama ještě tohle téma nemám zpracované a nechci tady v komentáři vyplácat to, co by se dalo použít do článku. Ale co by mě teda zajímalo víc.. proč to nemáš jako součást Dumání? Však to vymyslela Syki a přijde mi trochu divné dávat si to do vlastní rubriky..

13 Abyss Abyss | Web | 22. července 2013 v 20:29 | Reagovat

[12]: What? :D Tohle je prostě reakce na to, čeho jsem si už déle všímala na FB. Upřímně až teď díky tvému komentáři jsem si tedy přečetla všechna témata u Syki, abych věděla, jestli jsem vážně úplně rýpla do žhavého a můj zamýšlený koncept je někde jinde, šlo mi hlavně o to jak se ER hodnotí.
Promiň, témata Syki jsou dobrá, stejně jako každý rok - protože se týkají hlavně aktuálních témat, ale to ještě neznamená, že když se budu chtít příště zase k něčemu vyjádřit, tak nejdřív pořádně pohledám, jestli náhodou někdo nedumá nad něčím podobným.
Tohle jsou přesně ty komentáře typu "tohle je moje na to mi nesahej", které tu byly už 100x a stejně tolikrát jsem se k nim i vyjadřovala. A jak se zdá, konečně se někdo zahryzl i do mě... na to jsem čekala už vážně dlouho :D Jako neber si to zle, ale z podobných věcí jsem myslela, že už naše blogová sféra vyrostla.
Na začátku jsme tu projektovaly jen my se Syki a to bychom se teď měly jako rvát o naše věci a výzvy, které teď vidíš v bledě modrém na každém rohu? Třetí strana by měla konečně přestat tázat se druhé a jít rovnou ke zdroji (jo napráskej mě! :D), jestli se tohle nebude líbit i Syki, tak si s ní ráda o všem promluvím, klidně i článek přidám do projektového linkovače, i když na další témata asi nebudu mít čas, ale podobné věci už nechci řešit v rámci prostředníků, které chovají k určité osobě sympatie. Je to pěkné mít své přátelé, ale se Syki jsme natolik velké holky, abychom si to když tak vyřešily samy.

14 laurdes laurdes | E-mail | Web | 22. července 2013 v 21:13 | Reagovat

Abyss tady to vůbec není o sympatiích a koukám, že ty sis to teď vzala zbytečně dost osobně. Jenom mi přišlo, že dumání je tedy dostatečně známé na to, abys věděla, jaké je aktuální téma.

Navíc já jako třetí strana šla přímo ke zdroji - k tobě. A jestli v dnešní době nesmím vyjádřit svůj názor, tak je to fakt už docela smutné..

15 Abyss Abyss | Web | 22. července 2013 v 21:41 | Reagovat

[14]: Je pravda, že jsem na to šla zhurta, za což se ti omlouvám, obvykle se snažím neodepisovat na podobné komentáře rovnou, protože vím, jak to pak dopadá, ale zítra tu nebudu takže...

Ale jinak... jak bych to neměla brát osobně, když mi tu vlastně říkáš, že se na něčem přiživuji... už od začátku poctivě odkazuji i u každého "prdu" (obrázku), když už dělám nějaký projekt, tak nikde nepíšu, že mě lidi musí zmínit jako "tvůrce", nežádám ani o lajkování a KN tedy nevyužívám v soutěžích jinde (nevadí mi, když to dělají jiní, ale já mám svůj seznam hodnot jasný)... jedu si svoje a mám klid... takže jo, podobná poznámka se mě dotkne.
A o tom, že dumání probíhá sice vím, ale jelikož teď pořád dělám nebo jsem pryč, a projevuji se tedy spíš jen díky FB, tak jsem ani neviděla důvod, proč se o to nějak hlouběji zajímat, když od začátku, vím, že na to stejně nebudu mít čas.

Hlavně mi prostě pořád přijde, že jsem se zaobírala úplně jinou věcí, než která byla zmíněna "v osnově" dumání u Syki... takže mi prostě přišlo, že ti jde jen o to... "aha tak ty teď mluvíš o ER a když o tom chceš mluvit, musí to jít do dumání"... tohle asi nepochopím.

Zdroj je problém "Abyss krade Syki", proto si nechám vynadat jen od Syki :-D
PS: aktuální téma už je, koukám, dávno jiné :P ... to na odlehčenou... vážně se tu nechci s nikým hádat... můžeme to uzavřít jako velké nedorozumění nebo si holt počkám na sprdunk od jinud :D Každopádně další případná odezva z mé strany až zítra ;))

16 Zlatka Zlatka | E-mail | Web | 24. července 2013 v 20:34 | Reagovat

Vyloženě erotické romány nečtu, ale co bychom si nalhávali, sex je dneska všude ;) V těch pár knihách Pravé krve byl popsán tak, že jsem se až červenala, ale to je pár let zpátky :D V Anitě jsem zase z popisu sexu byla zklamaná, ale předehru Hamiltonová popisuje vždycky moc pěkně. 50 odstínů šedi mě neláká, protože tu erotiku už tak nějak nedokážu ocenit jako kdysi - ještě předtím než jsem ji sama začala provozovat :D Takže s vyzrálostí ženy to fakt nemá co dělat :D Bude mi 18 a to že už nejsem panna, ze mě "vyzrálou ženu" nedělá a přesto jsem tu erotiku kdysi v knihách měla ráda, zatímco teď pokud zrovna nemám chuť :D tak mě to spíše v knize (ale i na obrazovkách) obtěžuje ;)

17 Niki Niki | E-mail | Web | 31. července 2013 v 14:45 | Reagovat

Ahojky krásný bolg a ,erotické romány si někdy přečtu jinak super!! :D

18 Arvari Arvari | E-mail | Web | 31. července 2013 v 18:34 | Reagovat

Mám radši normální romány s dějem a sem tam trochou erotiky. Číst o sexu každou desátou stránku by mě asi tak docela nebavilo. :-D Ale tak jasně, někomu se to líbí a já jim to neberu. Ale moc se mi nelíbí ani jeden z těch argumentů, co jsi zmínila, máš pravdu v tom, že jsou prostě... pitomý. Možná jsem taky málo vyzrálá... :-D

19 es ef es ef | Web | 31. července 2013 v 22:17 | Reagovat

Já to ráda nemám, pokud to není vkusně zakomponováno do příběhu. Pokud je to jen o šukaní, můžu si rovnou pustit porno.

20 Aithra Aithra | Web | 31. července 2013 v 23:48 | Reagovat

Mně v tomhle ohledu vyhovuje mistr Stephen King, který píše skvělé horory, či hororové romány, a vždycky se mu nějak podaří zapasovat tam nějakou tu erotickou scénu. :-D Není to na škodu, okoření to děj, odlehčí (nebo naopak zkomplikuje) to situaci a my čtenáři se můžeme těšit na zbytek knížky. :-)
Mimochodem, z Fifty Shades jsem díky spolužačce četla jednu pasáž... Pokud takhle vypadá i zbytek, můj (ne)zájem o přečtení je ještě menší než byl. :-D

21 Danka Danka | 8. srpna 2013 v 15:15 | Reagovat

Já zbožňuju erotické románky... aktuálně mě nejvíc dostává  http://www.sevt.cz/produkt/fifty-shades-freed-padesat-odstinu-svobody-l1569805/ třetí díl ságy 50 shades... je to něco, co jen tak v některé knížce nenajdeš...

Musím říct, že z trilogie mě nejvíc upoutal třetí díl, ale nechci brát kredit i dvěma dalším dílům, které také byly unikátní a zajímavé.
Na druhou stranu až teprve ve dvojce se příběh Anny a Christiana trošku rozjel... ten první díl byl taková oťukávačka.

Ještě se mi moc líbí 7 let hříchu. :-P  :-P  :-)  :-)

22 Storycollector Storycollector | Web | 8. srpna 2013 v 17:08 | Reagovat

Ten konec je velmi...lechtivý. Polechtal mi mou bránici. :-D
Myslím, žes to vystihla dost dobře. Ne všechny knihy se sexem jsou kvalitní romány, porno bez nějaké dějové nebo stylistické kvality je prostě brak.

23 Kariol Kariol | Web | 8. srpna 2013 v 18:07 | Reagovat

Inu, já se na nějaká věková doporučení dívám s přimhouřenýma očima, jinak řečeno si je přečtu, ale nijak mě to vlastně neovlivní, jestli si knížku přečtu, nebo ne.
Takové to dospělácké chytré "Tomu ještě nerozumíš" mě často vytáčí. Můžu tomu přeci rozumět stejně dobře jako nějací třicetiletí lidé a nebo si to vyložit po svém - no a? :-)

Zajímavé téma... :-)

24 Terka Terka | 12. srpna 2013 v 15:25 | Reagovat

Ahoj na mém knižním blogu se teď rozjíždí nová celoroční akce s názvem Maturanti spojme se! Jestli máš zájem budu moc ráda když se přijdeš na můj blog kouknout a třeba se i zapojíš ;)

www.zaprasenaknihovna.blogspot.com

25 Bublushka Bublushka | Web | 19. srpna 2013 v 19:38 | Reagovat

dokonale s tebou souhlasím, sama teď poslední dobou přemýšlím proč je všude tolik sexu, možná jsem puritánka, ale přijde mi že se to přehání...myslím že reklamy na durex ve čtyři hodiny odpoledne jsou už moc
ale docela to chápu-lidé to chtějí, proto Padesát odstínu šedi uspělo- lidé chtšjí sex-sex hýbe světem :-D  jeto tak a nedá se nic dělat, já Padesát osstínu šedi ani číst nechci, příběh je prej nic extra a kvůli němu já knihy čtu, možná by se měli lidé zamyslet zda je toho sexu na veřejnosti tolik potřeba, možná by bylo lepší si zrovna ten nechat doma za zavřenými dvěřmi

26 Porcelánová baletka Porcelánová baletka | Web | 23. srpna 2013 v 0:28 | Reagovat

Ahoj :-D,
už dopředu chci napsat - dobře ty! Máš naprostou pravdu - babička a její generace se o něčem takovém dozvěděli až snad na střední škole.. A nevím ,jestli je tohle správné nebo ne, aby už se v pátý třídě mluvilo o sexu, i když sexuální výchovu bych taky neodsuzovala.. Takže u mě je to tak napůl. Erotické romány moc nečtu a ani mě nikdy moc nelákaly ,teda když jsem byla mladší - byla sem celá vzrušená a při představě ,že si to přečtu - přesně to zakázaný ovoce :D, ale ted už mě to moc nebere a sem spíš - na ty knihy už pro - ty vyzrálejší :D

27 Hltající čtenářka Hltající čtenářka | 22. července 2014 v 23:01 | Reagovat

Mám ráda spisovatelku erotických románů Irenu Fuchsovou, její knížka "Když se žena svléká" je naprosto boží, když jsem si jí četla v metru, tak se mi chtělo smát nahlas, až se lidi po mě dívali :-D  :-D
A s touto spisovatelkou je i pěkný super rozhovor: http://www.ruzovyslon.cz/rozhovor-spisovatelka-irena-fuchsova-muzi-jsou-nejpritazlivejsi-nazi/ :D

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama