Moderní upíři a vlkodlaci

29. července 2011 v 20:37 | Abyss |  K zamyšlení... | Je na tom něco mezi nebem a zemí

Všechno co mám naplánované, dělám poslední dobou s nějakým tím zpožděním. Co za to může, jsem zde psala již několikrát - letní práce, která je poměrně nepravidelná, protože záleží na počasí,. Každopádně 9 hodin práce na slunci pro mě není moc příjemných. Já mám ráda vedro pouze pokud si můžu zalézt pod vodu. Ale proto tu dnes nejsem.
Tématem jsou přeci moderní upíři a vlkodlaci. Prostě magická havěť, kterou si mnoho autorů přetvořilo do naprosto neuvěřitelných rozměrů.


Možná teď čekáte, že tu začnu vyvracet tu či onu podobu, já bych ovšem nejdříve ráda ještě něco podotkla. Každý autor má právo na vlastní fantasii, nikdo na ni nevlastní patent a proč by si tedy někdo nemohl přetvořit něco starého do nového kabátku. Jenže, někteří autoři to přehánějí natolik, že si tím začnou protivit okruh fantasy čtenářů. Jak se ale ukázalo například u Twilight ságy, je možné novým nápadem i prorazit.
No novým, on vůbec nový nebyl. Dokonalý upíři existovali i před touto sérii, stále je mi tedy tak trochu záhadou, proč se právě těmto knihám podařilo vyšplhat až na vrchol a upíří v maximální míře začali prorážet i knižní dimenzi. Dle mého totiž tu filmovou okupovali již několik let předtím a nemyslím tím jen Buffy, která k sobě dokázala přitáhnout fanoušky na poměrně stejnou návnadu (byť jen s trochu více zajímavou a napínavou náplní) - milenec z temnot - to je holt asi něco, na co se chytne každá (malá) ryba.

Pokud by mi dal někdo za úkol, vytvořit postavu upíra, chvilku by mi asi trvalo, než bych si všechny své myšlenky urovnala, ale nakonec by ze mě vypadlo asi něco takového... Vysoký dva a půl metru, černé vlasy po zadek, křídla s rozpětím šesti metrů... no jo, tak to trochu přeháním, pravda by byla asi někde jinde.
Na vzhledu by nejspíše ani tolik nezáleželo, bylo by to jako u lidí, někdo by byl ošklivý a jiný zase hezký. Nějakou tu sílu by nejspíše mít měl, ale energy drink by mu moc nepomohl. Dle mého by upíří síla měla přibývat s věkem, čímž se dostávám k bodu smrti. Klasika v podobě čehokoliv do srdce, nebo setnutí hlavy, je myslím dobrý způsobit, jak odejít ze světa, ale pokud by si upír dával pozor, mohl by žít věčně. Nebo do doby, než se mu Měsíc zřítí na hlavu a zároveň píšu měsíc, protože Slunce by pro něj bylo taky smrtelné. Když už je tu super síla, musí tu být nějaká proti váha. Já na dokonalost nevěřím.
Krev by k životu potřeboval - lidskou - k čemu by to pak byl jinak upír. Zásadní otázkou je však "dobro - zlo". No není to ale šumák? To je jako by jste řekli, že všichni v Asii jsou zlý a naopak. I v reálném životě si každý vybírá svou stranu, proč by to mělo být v tom magickém jiné.

U vlkodlaků je to se mnou trochu složitější. Mám je raději než upíry, jenže klasická představa přeměny jen za úplňku mi přijde poněkud nevyhovující. Taky neovladatelnost tohoto tvora se mi nezamlouvá v mé představě je přeměna možná kdykoliv, ale není to nic příjemného - takže opět, chce to nějaké to omezení. Za to vlkouš ovšem získá sílu navíc a zvířecí reflexy, což není je tak úplně špatné.
U vlkodlaků mi přijde jako nejzásadnejší jejich vzhled po proměně, mutace se mi moc nelíbí a jsem spíš za podobu vlka. Klidně o něco většího, než bývá normálně, ale zase ať to nejsou telata. V každém ohledu ale stojím za odvěkou válkou mezi upíry a vlky. Je to takové přirozenější, přesto je mnohdy potřeba narušit i zdánlivě pevné linie.
Vlkodlaci pod náporem upíru vždy strádali. Možná je to i dobře, protože si ani neumím představit, čeho všeho bychom se mohli dočkat. Vlčí smečka bez správné hierarchie, by ovšem nikdy nebylo to pravé ořechové. I když... vlk samotář... není to aspoň trochu lákavé?

* Článek byl doplněn obrázky z weheartit
 

8 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Bee.be03 Bee.be03 | Web | 29. července 2011 v 20:53 | Reagovat

Moc pěkný blog :-)

2 Mary-Ane Mary-Ane | Web | 29. července 2011 v 21:18 | Reagovat

Vyrostla jsem na upírech od Kulhánka, takže se s čímkoliv jiným špatně smiřuji. Ano, jsou tu světlé momenty od pana Františka Kotlety a Petry Neomillnerové, ale Twiligt, Vampire diaries a různé Školy noci mně neuchvátily. VD sleduju na internetu, protože se mi lábá Elena se Stefanem, ale to bude tou romantičkou ve mě. A z filmových mně asi nejvíc zaujala TrueBlood, spousta krve, pro mě i černý humor a to nemluvím o složení obyvatel v jižná části USA, ale to jsme jinde:D No když o tom tak uvažuju, mám ráda upíry, kteří mají smysl pro černý humor a kteří jsou trochu jako lidé-tudíž mají i nějaké ty slabosti... Vlkodlaky ráda nemám, nevim proč, ale získali si mě upíří

3 Zlatka Zlatka | Web | 29. července 2011 v 21:50 | Reagovat

Nelíbí se mi, jak někteří odsuzují dnešní moderní upíry, i když je fakt, že po těch starých dobrých se mi stýská, ale jak si sama napsala "Každý autor má právo na vlastní fantasii,..." a já s tím naprosto souhlasím. Mám ráda upíry, kteří shoří na slunci, stejně jako ty, kteří se na něm třpytí jako diamanty. Každý nový "druh" upíra ocením, když je jeho postava dobře propracovaná a je zasazena do kvalitního příběhu, nebo alespoň příběhu, který se mi prostě zalíbí.
U vlkodlaků to mám nastejno, ale tam spíše dávam přednost těm "mutantům", protože mi připadá nepředstavitelné, aby se z člověka transformovali vyloženě na klasického vlka... když už tak nějak abnormálně velkého jedince, ale i tak... záleží na příběhu a pak už takovéhle detaily neřeším :-)

4 Adelaine Monroe Sawyer Adelaine Monroe Sawyer | Web | 30. července 2011 v 14:20 | Reagovat

Upíři stejně jako lidé museli projít určitou evolucí, aby se mohli v dnešním světě "uživit". Na druhou stranu je HLOUPOST něco typu Stmívání. Zase tak by se změnit nemohli, navíc to ve Stmívání je snad největší cípovina, co existuje. :D Zkrátka.. nemám nic proti těm "hodným" citlivým upírům, vždyť každý byl jako člověk nějaký a z každého přeci nemůže být "zloduch" s naprosto zatemněným rozumem.
A vlkodlaci by podle mého a i podle pověstí měli být větší než normální vlci, žádní normální vlci, protože není možné aby se z člověka, co je větší, než vlk stalo něco menšího. Navíc v tom je to "kouzlo" vlkodlaků, že to nejsou nějací vlci, ale vlkodlaci.

5 Polgara Polgara | Web | 30. července 2011 v 17:07 | Reagovat

Řekla bych, že Meyerová rozpoutala úplnou honitbu za upíry. Tedy za tím, kdo napíše lepší verzi toho, jak by upíři mohli vypadat. Mně se líbí ti od Petry Neomillnerové, potom nedám dopustit na seriál Hellsing, kde se to upíry taky jen hemží, a pak ještě starý dobrý Dracula. :-)
Vlkodlaci se mi líbili tak, jak byli zobrazeni ve filmu Krev jako čokoláda, i když mohli být klidně větší. :-)

6 •Pet!nka• •Pet!nka• | Web | 31. července 2011 v 18:04 | Reagovat

Hrozně moc se mi líbí tvoje věta, když dovolíš budu citovat, tedy spíš kopírovat: " Každý autor má právo na vlastní fantasii, nikdo na ni nevlastní patent a proč by si tedy někdo nemohl přetvořit něco starého do nového kabátku."
Hodně lidí prostě nedokáže překousnout, že čtou-li knihu, jsou už jen přihlížející. Oni nemají a nikdy neměli právo zasahovat do příběhu. Jistě, každý může říct, že se mu to buď zamlouvá, nebo ne, ale nikdo a nikdy nesmí říct, že autorka/autor je praštěný/á palicí! Nesnáším lidi, kteří dokáží jen kritizovat a sami si vlastně ani neumí představit, co vlastně kritizují.
Mě osobně se Stmívání, žel bohu, poměrně dost dotklo. Musím však poznamenat, že jsem z toho venku. Včechny plakáty s Jacobem jsou dole! Ano, upíři se mi pod kůži nikdy nedostali. Prostě mi moc nesedí, že by nepili lidskou krev, ale na druhou stranu přiznávám, že nápad je to dobrý. Až mě zaráží, že to předtím nenapadlo nikoho jiného. Ale spět k těm rozkošným chlupatým kouličkám :D
Vlkodlaci pro mě byli srdeční záležitost ještě předtím, než jsem pochopila co znamená alfa samec. Přesto jsem k nim našla opravdovou cestu až s knihami Patrici Briggsové (Měsíční píseň...), která ve mě zároveň utvrdila představu, jací jsou ve skutečnosti upíři. Teda ve skutečnosti. V mojí mysli. Líbí se mi ta řevnivost a zbožňuji vlkodlačí hierarchii! To je to pravé ořechové :D

7 Mary-Ane Mary-Ane | Web | 1. srpna 2011 v 12:05 | Reagovat

[6]: Musím reagovat: napadlo to i někoho jinýho: Jasně, nebylo to cíleně, ale upíři od Kulhánka pijí uvířecí krev, protože je výživnější, jasně neni to z morálních důvodu, ale je tu i alternativa k Twilight upírům, co nepijí krev

8 Storycollector Storycollector | Web | 1. srpna 2011 v 17:31 | Reagovat

Jsou chvíle, kdy bych se chtěla umlátit k smrti za to, že jsem se ještě nepropsala k bodu, kdy představím své pojetí upírů a vlkodlaků z Vesmíru Chaosu. Myslím, že hodně lidem spadne čelist k zemi, byť i jen, že si pomyslí jaká jsem pitomá.

9 vivienne vivienne | Web | 2. srpna 2011 v 13:45 | Reagovat

Tak já a upíři.. Neklaním se zcela k žádné jejich podobě. Tu si ho si ho představím tak podruhé jinak. Prostě to střídám, i když možná mám tak trochu slabost pro ty starší.
Tak jako je to u upírů to je i u vlkodlaků. Sem prostě nerozhodná :-D. Ale mám radši, když se vlkodlaci mohou proměnit kdykoliv, ale rozhodně to není nic příjemného. O úplňku se někdy trochu hůře ovládají, ale jinak žádná pohroma :-)

10 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 4. srpna 2011 v 7:31 | Reagovat

Já měla krvesaje a jejich kulturu docela ráda, než přišlo Stmívání a stali se z nich víc postavy z dívčích románů, než z hororů. To samé vlkodlaci, i když myslím, že ti jsou na tom ještě dobře, ti to sice schytali kvůli upírům taky, ale hlavní vlna se stejně svezla trochu bokem. :-)

11 Zdenina Zdenina | Web | 21. srpna 2011 v 12:39 | Reagovat

Tak já mám raději takovou tu klasiku, ale nepohrdnu i modernou, jen kniha nesmí být až příliš přeslazená a hlavně obsahovat nějaký smysluplný děj, jinak se to nedá číst.

Můj článek na toto téma: http://literarnikoutek.blog.cz/1108/letni-dumani-4-upiri-sexy-moderna-vs-klasika
Nevidím odkaz, kam je máme dávat. :-?

12 SSxaf SSxaf | 23. srpna 2011 v 1:10 | Reagovat

[7]: oni piji krev vis akorat jak si rikala ze zvirat ve 4 dile se bela stane upirkou a pudou na lov pumy atd. :-!  :-)  :-)

13 Bublushka Bublushka | E-mail | Web | 24. srpna 2011 v 18:47 | Reagovat

hezky napsané :-)

14 Jaja Jaja | Web | 18. září 2011 v 21:15 | Reagovat

Keď počujem slovo upír, predstavím si krvilačného nočného tvora s tesákmi, ktorí zabíja ľudí pre krv.
Máš pravdu že to už teraz nieje také aké bývalo :D Tým narážam na klasiku, Drakulaaa :D  :D A keď ide o vlkolakov, som toho názoru že by sa mali premeniť iba keď sa nahnevajú, lovia alebo tak :D aj keď pôvodné príbehy o vlkolakoch, že sa premieňajú pri splne sú tiež v pohode =) :-D

15 Stanley Stanley | E-mail | 22. září 2011 v 5:33 | Reagovat

Vy nevíte o upírech nic. Vaše posměšné komenty a smysl pro odhalení skutečného upíra jsou Ty-tam...,jste nahlceni přílišnou hloupostí z mastmedií ,které jsou jen hloupostí a ubohostí. Jistě jste potkaly upíry mnohokrát. Jsou od lidí neroznatelní...

16 Abyss Abyss | Web | 24. září 2011 v 14:11 | Reagovat

[15]: A ty to náhodou nejsi? ;))

17 Simon Simon | 29. prosince 2011 v 15:23 | Reagovat

Ja začínam písať knihu o vlkodlakoch, upíroch atď - chcela by som aby to bolo niečo z romantiky a hororu a teda hlavne fantasy :) rada čítam tieto články pretože ma celkom inšpirujú a zistím tak čo ľudia chcú - sexy postavy, krv, lásku, prepracovaný dej a vo väčšine prípadoch happy end, alebo čiastočný happy end = s týmito názormi sama plne súhlasím a ak knihu niekedy dopíšem som zvedavá či na ňu budú nejaké ohlasy - máš nádherný blog a ďakujem ti za inšpiráciu a aj babám čo písali komenty ♥♥♥

18 miu miu shoes miu miu shoes | E-mail | Web | 23. října 2012 v 9:50 | Reagovat

Awesome Blog. I add this Post to my bookmarks.
http://www.shoesgreat.com/

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama